خطرات جدی ETF که هیچ کس در مورد آنها صحبت نمی کند! آیا ETF ها بیت کوین را از بین خواهند برد؟

قبل از تایید رسمی ETF بیت کوین توسط SEC، ما در Valex News معایب احتمالی این صندوق‌های قابل معامله در بورس را بررسی کردیم. در مقالات قبلی در مورد مصالحه با ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین، بحث های مربوط به حریم خصوصی، کنترل دارایی ها و عدم مالکیت قطعی بیت کوین صحبت کردیم. اکنون پس از تصویب و شروع رسمی ETF های بیت کوین و برآورده نشدن انتظارات معامله گران و سرمایه گذاران، ریسک های احتمالی به موضوعی مهم برای برخی از فعالان بازار تبدیل شده است. سوال اساسی این است که آیا سرمایه گذاری ما با وجود این صندوق ها در خطر است؟ در این مقاله ضمن پرداختن به مهم ترین تهدیدات احتمالی پیش روی بیت کوین، سعی می کنیم پاسخی منطقی برای این سوال پیدا کنیم.

به گزارش جهان تیتر و به نقل از coindesk، صندوق های ETF از همان ابتدا با وعده تجارت آسان بیت کوین توجه بسیاری از ناظران را به خود جلب کردند. درباره عملکرد ETF های نقطه ای می توان به اختصار گفت که این صندوق ها دارای مقدار مشخصی بیت کوین واقعی هستند و زمانی که مردم سهام این صندوق ها را خریداری می کنند، در واقع در یک صندوق مبتنی بر بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند، اما به طور مستقیم مالک هیچ کدام نیستند. بیت کوین و مالکیت بیت کوین ها در اختیار شرکت تامین کننده این صندوق است.

افراد یا شرکت ها می توانند در ساعاتی که بورس فعالیت می کند، به جای خرید مستقیم بیت کوین، با پرداخت کارمزد تراکنش سهامدار این صندوق ها شوند و طبیعتاً قیمت هر سهم بر اساس نوسانات بیت کوین تعیین می شود.

مخالفان و حامیان ETF ها چه نظری دارند؟

این تعریف ساده از ETF ها مشکلات متعددی را برای ماهیت بیت کوین و سرمایه گذاران آشکار می کند. اما برخی از تحلیلگران معتقدند شروع فعالیت این صندوق ها به پذیرش و مقبولیت بیت کوین در سطح کلان کمک می کند و علاوه بر آن در بلندمدت جریان عظیمی از نقدینگی را به سمت بازار روان می کند. به گفته آنها این دو مزیت برای نادیده گرفتن معایب احتمالی کافی است.

بر اساس داده های رسمی، حجم کل 10 ETF بیت کوین نقطه ای در اولین روز معامله در 11 ژانویه 2024 (21 دسامبر 1402) از 4.5 میلیارد دلار فراتر رفت. بر اساس گزارش ها، حجم معاملات صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل به تنهایی بیش از 2 میلیارد دلار بوده است. با وجود حجم عظیمی از سرمایه نهادی که انتظار می رود وارد بازار بیت کوین شود، آیا سرمایه گذاران کوچکتر باید نگران پیامدهای بالقوه ETF بیت کوین باشند؟

نظرات مدیران و کارشناسان در این بخش متفاوت است. برخی معتقدند ETF ها برای سرمایه گذاری های خرد و غیر نهادی نیز مناسب هستند. اما برخی دیگر از تحلیلگران نظر کاملا متفاوتی دارند و این وجوه را برای خریداران واقعی و خرد مناسب نمی دانند. وقتی می‌تواند مستقیماً بیت‌کوین بخرد و آن را در کیف پول شخصی‌اش ذخیره کند، چرا باید وارد فضای صرافی شود و حریم خصوصی و مالکیت خود را به خطر بیندازد؟ لیا والد، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Valkyrie، به سرمایه گذاران خرد توصیه می کند که رویکردی متعادل برای اولین ETF بیت کوین داشته باشند.

کتی وود، موسس و مدیر عامل شرکت ARK Invest، اخیراً پیش بینی کرد که راه اندازی ETF بیت کوین در ایالات متحده می تواند باعث فروش کوتاه مدت شود و همین اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین پس از رسیدن به سطح 49000 دلار. به 42 هزار دلار کاهش یافت. اما کتی وود نسبت به قیمت در دراز مدت بسیار خوشبین است.

وضعیت بیت کوین قبل و بعد از تایید ETF های نقدی بیت کوین

بر اساس گزارشات روزانه ما در بخش اخبار جهان تیتر، شاخص ترس و طمع که قبل از تایید به عدد 76 رسیده بود و حالت طمع شدید را یادآوری می کرد، اکنون به عدد 52 رسیده است که عقب گرد بزرگی است و نشان دهنده رکود نسبی بازار است. بازار. ارزش بازار بیت کوین نیز پس از تایید صندوق ها 900 میلیارد رد شد و Dominance به 55% رسید، اما با عقب نشینی گاوها، 60 میلیون دلار از بازار بیت کوین خارج شد و Dominance به 51% کاهش یافت. این وضعیت کلی بیت کوین قبل و بعد از تایید ETF است که فشار فروش را تایید می کند.

با این حال، علیرغم هشدار ما در جهان تیتر مبنی بر اینکه این خبر مثبت می تواند به یک رویداد فروش رکورد تبدیل شود، بسیاری از معامله گران متحمل ضررهای هنگفتی شدند و انتظارات برخی معامله گران برآورده نشد و ETF ها خیلی زود زیر سوال رفت. اکنون این سرمایه ها در شبکه های اجتماعی نیمه تاریک مورد قضاوت قرار گرفته اند.

ریسک اصلی ETF های بیت کوین چیست؟

هدف اصلی صنعت کریپتوکارنسی ارائه است مزایای غیرمتمرکز، عدم وابستگی به بانک ها و خدمات مالی سنتی است. در مقابل، ETF ها اساساً محصولات متمرکزی هستند که با ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در تضاد است. وقتی در یکی از ETF های نقطه ای سرمایه گذاری می کنید، در واقع از این مزیت اصلی بیت کوین چشم پوشی می کنید. معاملات شما در بورس ثبت می شود و حتی دولت نیز قدرت مصادره اموال شما را خواهد داشت.

علاوه بر این، ETF ها مفهوم بیت کوین کاغذی را معرفی می کنند که بیت کوین را فقط در تئوری منعکس می کند. به عبارتی بدون گزینه برداشت، امکان بروز بحران هایی مانند آنچه در ورشکستگی صرافی FTX شاهد بودیم وجود دارد. این موضوع مفاهیم کلیدی بیت کوین از تمرکززدایی و تراکنش های غیرقابل ردیابی را در معرض خطر قرار می دهد.

چشم انداز نظارتی برای ETF ها تعداد قابل توجهی از موانع و خطرات را به همراه دارد. فرآیند تسویه این ابزارهای مالی پیچیده است و باعث نگرانی سرمایه گذاران می شود. می دانیم که کمیسیون بورس برای تایید این وجوه بسیار مردد بود و تا آخرین لحظه امکان رد آن وجود داشت. اکنون که این درخواست ها تأیید شده است، احتمالاً SEC نیز چراغ سبز نظارتی را دریافت کرده و متقاعد شده است که می تواند نظارت دقیقی بر فعالیت این صندوق ها داشته باشد.

خطر هک دارایی ها در صندوق های بیت کوین ETF

news-dark-side-spot-bitcoin-etf

اکثر صادرکنندگان بیت کوین ETF کوین بیس را به عنوان متولی انتخاب کرده اند و این تمرکز ریسک فعالیت را افزایش می دهد. کوین بیس یک صرافی متمرکز با کارمزدهای نسبتاً بالا است که به عنوان دومین صرافی بزرگ در جهان شناخته می شود. کارشناسان امنیتی تمرکز بیشتر محصولات را در یک مکان منطقی نمی دانند و توضیح می دهند که حتی اگر این امن ترین گزینه ممکن باشد، باز هم ریسک فعالیت را افزایش می دهد. استانداردهای جدید امنیت سایبری برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال مهم و ضروری هستند. این تمرکز ریسک، همراه با ماهیت ذاتی مخاطره آمیز دارایی های رمزنگاری و پیشرفت اقدامات امنیتی و هک، نگرانی هایی را ایجاد می کند.

دیوید شوید، مدیر عامل Halborn، توضیح می دهد که مشکل اصلی صرافی Coinbase نیست. این شرکت هرگز هک نشده است و اتفاقا امنیت بالایی دارد و موسسات سنتی به همین دلیل به دانش این شرکت اعتماد دارند. اما نباید فراموش کنیم که همیشه اولین بار وجود خواهد داشت و ما چیزی به نام هدف غیرقابل هک نداریم. بر اساس زمان، منابع و شرایط مختلف، هر چیزی و هر کسی می تواند قربانی حملات سایبری شود. او تاکید می کند که این موضوع حیاتی را طی سال ها فعالیت در حوزه امنیت سایبری و مدیریت دارایی ها آموخته است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت. چیزی که دیوید شواید را نگران می کند، تمرکز دارایی ها در یک متولی واحد است و با توجه به نقدشوندگی بالای دارایی های رمزنگاری شده، این می تواند به یک بحران تبدیل شود.

علاوه بر این، متولیان دارایی های دیجیتال باید تحت نظارت بیشتر تنظیم کننده های آموزش دیده و استانداردهای سختگیرانه ایالتی و فدرال باشند. برای جلوگیری از سرقت دارایی ها و به حداقل رساندن میزان خسارت در صورت بروز مشکل امنیتی، ضمانت و قرارداد قانونی لازم است.

فروش طلای دزدیده شده یا پول دزدیده شده از بانک ممکن است چالش برانگیزتر از فروش بیت کوین های دزدیده شده باشد. در مورد ارزهای دیجیتال کافی است هکر وارد سیستم شود و در مرحله بعد پول نقد با چند تراکنش به راحتی به دست سارقان برسد. بنابراین برای یک متولی کریپتو، فقط یک اشتباه کافی است تا دارایی ها به طور کامل ناپدید شوند.

گروه هکری لازاروس کره شمالی در طول شش سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار ارز دیجیتال به سرقت برده است و هیچ نشانه ای از توقف آنها دیده نمی شود. این تعیین هکرها و قدرت نفوذ آنها بسیار خطرناک است. پیش‌بینی می‌شود که ورودی‌ها به ETF بیت‌کوین در هفته اول معاملات بیش از ۶ میلیارد دلار باشد که برای تبدیل این سرمایه‌ها به هدف اصلی هکرها کافی است. اگر Coinbase با ده ها میلیارد بیت کوین در خزانه های دیجیتال خود دچار مشکل شود، چه سرنوشتی در انتظار کل بازار است؟

هکرهای کره شمالی به راحتی می توانند عملیات 50 میلیون دلاری را برای سرقت این سرمایه ها سازماندهی کنند. سایر گروه های هکر مانند Cozy Bear/APT29 در روسیه نیز ممکن است توسط استخرهای بزرگتر وسوسه شوند. در نهایت، زمانی که رمزارزهای سازمانی در یک مکان متمرکز می شوند، قطعا هدف قابل توجهی برای هکرها خواهند بود.

استانداردهای امنیت سایبری برای متولیان واجد شرایط باید قبل از نجومی شدن اصول صندوق بازنگری شود. در صورت هک شدن موجودی صندوق، تکلیف سهامداران چیست؟ هیچ کس پاسخی برای این سوال ندارد! هیچ استانداردی در سطح صنعت برای اجرای امنیت سایبری و مدیریت ریسک توسط متولیان کریپتو وجود ندارد. این نه تنها سرمایه‌گذاران، بلکه کل بخش استارت‌آپ را در معرض ریسک غیرشفاف با عواقب بالقوه وخیم قرار می‌دهد.

علاوه بر همه موارد فوق، قبلاً به یک ریسک دیگر نیز پرداختیم و گفتیم که موفقیت بیش از حد ETF ها می تواند منجر به مرگ بیت کوین شود. محبوبیت مشتقات ETF تراکنش های شبکه را کاهش می دهد و وجود بیت کوین را تهدید می کند. متن کامل این خبر را می توانید در لینک زیر بخوانید.

cryptopolitan.comcoindesk.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا