امنیت بلاک چین چگونه تضمین می شود؟ |


بلاک چین ها با مکانیسم های مختلف از جمله تکنیک های رمزگذاری پیشرفته و روش های مبتنی بر مدل های مختلف ریاضی کار می کنند. این فناوری جدید و پیشرفته اغلب به عنوان امن ترین روش تراکنش های مالی تبلیغ می شود، اما سوال اینجاست که بلاک چین چقدر امن است؟ آیا امکان هک این فناوری وجود دارد؟

در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. اما قبل از آن، اجازه دهید چند مفهوم اساسی در مورد بلاک چین را مرور کنیم. این نکات به شما در درک امنیت بلاک چین کمک می کند.

ویژگی های کلیدی بلاک چین

بلاک چین یک T استتکنولوژی نسبتا جدید در دنیای مدرن این فناوری برخلاف سیستم های متمرکز معمولی، توزیع شده و غیرمتمرکز است. یعنی به جای داشتن ادمین، همه کاربران می توانند در مدیریت شبکه ایفای نقش کنند. ویژگی های بلاک چین ضمن ایجاد ساختار بلاک چین، امنیت آن را نیز ایجاد می کند.

برخی از ویژگی های بلاک چین عبارتند از:

دیجیتال بودن

تمام اطلاعات موجود در بلاک چین دیجیتال است، بنابراین دیگر نیازی به اسناد کاغذی و دستی نخواهیم داشت. بلاک چین نمادی از انقلاب دیجیتالی است که در دنیای ارزهای دیجیتال با بیت کوین آغاز شد. با این حال، این فناوری می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. بنابراین، بلاک چین یک فرصت عالی برای دیجیتالی شدن بخش‌های سنتی است. زیرا با استفاده از فناوری دیجیتال هزینه ها، اتلاف وقت و پیچیدگی های اداری را کاهش می دهد.

توزیع شده است

بلاک چین به عنوان یک دفترچه عمومی بین تمام اعضای شبکه در یک دفتر کل توزیع شده (DLT) قرار دارد و تراکنش ها توسط این اعضا کنترل و تأیید می شود. هر یک از این شرکت کنندگان در شبکه اطلاعاتی را که دریافت می کنند بدون نیاز به دسترسی به یک مرجع متمرکز تأیید می کنند. با توجه به نحوه عملکرد این سیستم، هیچ گونه خطایی وجود ندارد. اگر به این ترتیب یک گره (گره یا شرکت کننده در شبکه) نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، در عملکرد سیستم سایر گره ها اختلالی ایجاد نمی شود و هر یک به درستی کار خود را انجام می دهند.

تغییرناپذیری

همه تراکنش های مبتنی بر فناوری بلاک چین، غیر قابل تغییر هستند. برای هر تراکنش، تاریخ، زمان اجرا، شرکت کنندگان و هش بلوک قبلی به خوبی رمزگذاری شده است.

حذف و معکوس کردن یک تراکنش در بلاک چین تقریبا غیرممکن است. هر یک از این اطلاعات در بلاک چین رمزگذاری شده است. بلوک های ایجاد شده در نتیجه تراکنش در پلتفرم بلاک چین را نمی توان تحت هیچ شرایطی حذف، تغییر یا تکرار کرد. این باعث ایجاد سطح بالایی از امنیت می شود.

زنجیری بودن

هر بلوک در بلاک چین، اطلاعات مربوط به بلوک قبلی خودش را در خودش نگه می دارد. این بلوک های متصل زنجیره ای را تشکیل می دهند که شامل تراکنش های انجام شده در شبکه است. تراکنش های جدید در ادامه این زنجیره ثبت می شود.

خاصیت اجماع

تراکنش تنها در صورتی روی بلاک چین انجام می شود که حداقل 51 درصد از شرکت کنندگان آن را تایید کنند. طبق الگوریتم‌های اجماع، هیچ تراکنش نامعتبری در بلاک چین ایجاد یا تداوم نخواهد داشت. تنها راه ایجاد تراکنش، جلب اعتماد و تایید اکثریت شرکت کنندگان در شبکه است. الگوریتم های اجماع مختلفی برای ایمن سازی بلاک چین استفاده می شود، اما اثبات کار (Pow) و اثبات سهام (PoS) در حال حاضر محبوب ترین ها هستند.

نمودار امنیت بلاک چین

امضای دیجیتالی

بلاک چین ارزش یک تراکنش را فقط از طریق امضاهای دیجیتالی مرتبط با یک کلید عمومی (یک کد رمزگذاری شده که برای همه افراد در شبکه شناخته شده است) تأیید می کند.

کلیدهای خصوصی فقط برای دارندگان تعریف شده است و عملکرد آن مانند عملکرد رمز عبور است. این یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت آنلاین است.

پایدار

اطلاعات بلاک چین کامل، پایدار (دائمی)، صحیح و تا حد زیادی قابل دسترسی است. هیچ داده قدیمی را نمی توان در بلاک چین حذف کرد. به عنوان مثال، اگر در یک زنجیره 1000 بلاکی بخواهید بلاک شماره 560 را حذف یا تغییر دهید، باید تمام بلوک های 561 را نیز به 1000 تغییر دهید و اجماع اکثر کاربران شبکه را برای این تغییر به دست آورید. .

اگرچه این از نظر تئوری امکان پذیر است، اما هزینه آن بسیار بالا است. عملا باید 51 درصد از سهم شبکه را در اختیار بگیرید که در بلاک چین های بزرگ و گسترده بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل، اطلاعات پس از ثبت در شبکه، دائمی و پایدار خواهند بود.

ناشناس بودن

هر یک از کاربران حاضر در شبکه بلاک چین می توانند با آدرس های ناشناخته ای مشابه با نام مستعار با یکدیگر تراکنش کنند. در شبکه بلاک چین برای انجام تراکنش یا تبادل اطلاعات نیازی به هویت واقعی فرد در دنیای واقعی نیست. تنها در صورت توافق طرفین معامله می توانند اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

کدام ویژگی امنیت بلاک چین را تامین می کند؟

ویژگی های بلاک چین امن

نکته ای که در مقاله امنیت بلاک چین قصد داریم به آن اشاره کنیم این است که هیچ چیز کاملاً 100٪ ایمن نیست. با این حال، بلاک چین دارای ویژگی هایی است که باعث می شود کاربران احساس راحتی کنند. ویژگی هایی مانند ضد جعل (ضد دستکاری)، تغییرناپذیری و عمومی بودن آن

بلاک چین به ثبت هر نوع دارایی که بین دو طرف معامله منتقل می شود کمک می کند. بسیاری از جنبه هایی که از امنیت بلاک چین پشتیبانی می کنند، نقش مهمی در تضمین باز بودن، شفافیت، محرمانه بودن و محافظت در برابر سرقت و کلاهبرداری دارند. ویژگی های زیر مهمترین ویژگی های امنیت بلاک چین است.

دفتر کل یا دفتر

یک دفتر کل تمام تراکنش های یک بلاک چین را ثبت می کند. این دفتر کل یک زنجیره بلوکی است و اطلاعات ذخیره شده در آن تغییرناپذیر خواهد بود. پس از ثبت تراکنش در آن، اطلاعات آن در تمام گره های دیگر در سراسر جهان نیز ثبت می شود.

زنجیره ای از بلوک ها

بلاک چین زنجیره ای از بلوک های متعدد است. هر کدام از این بلوک ها دارای مقدار هش بلوک قبلی خود هستند و بنابراین یک زنجیره ایجاد می شود. این ویژگی بلاک چین یکی از مهم ترین مواردی است که به محافظت از داده ها کمک می کند. همانطور که در بخش پایداری بلاک چین گفتیم، داده هایی که در گذشته در بلاک چین ثبت شده اند قابل تغییر یا حذف نیستند.

حریم خصوصی با شفافیت

یکی دیگر از ویژگی های امنیت بلاک چین این است که کاربران دفتر کل فقط می توانند تراکنش های تایید شده را مشاهده کنند. این ویژگی یکی از مهم ترین شاخص های امنیتی در بلاک چین محسوب می شود. یعنی کاربر با بررسی دفتر کل نمی تواند هویت سایر کاربران را تشخیص دهد و فقط می تواند فرآیند انتقال را ببیند.

بنابراین، در حالی که همه کاربران به دفتر کل دسترسی دارند، حریم خصوصی هر کاربر تا حد زیادی حفظ می شود.

رمزگذاری

در بحث امنیت بلاک چین، اطلاعات با کمک الگوریتم های مختلف رمزگذاری می شوند. بنابراین، هیچ کس نمی تواند اطلاعات را دستکاری یا تغییر دهد تا زمانی که کلید رمزگذاری را در اختیار داشته باشد. این الگوریتم ها برای هر ارز دیجیتال متفاوت است.

الگوریتم‌های رمزنگاری به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که با توجه به هر ورودی با هر اندازه، خروجی با اندازه معین تولید می‌کند. به این ترتیب، از اطلاعات ورودی به خروجی، هش کردن تماس گرفت. خروجی به دست آمده که شامل رشته ای از اعداد و حروف است، «هش» نیز نامیده می شود.

قراردادهای هوشمند

همانطور که از نامش پیداست، قرارداد هوشمند عملکردی مشابه قراردادهای کاغذی دارد و در قالب کدهای کامپیوتری نوشته می شود. هر یک از این قراردادهای هوشمند در بلاک چین قوانینی دارد که گروه ها بر سر آن توافق می کنند.

زمانی که قرارداد مربوط به قراردادهای هوشمند تعریف و کدگذاری می شود، پس از اجرا، نیازی به واسطه نخواهد بود و تمامی کارها به صورت خودکار و بدون حضور افراد، همانطور که در قرارداد ذکر شده انجام می شود. در اینجا لازم به ذکر است که هیچ قرارداد هوشمندی بدون اجماع شبکه اجرا نخواهد شد.

چگونه بلاک چین امنیت اطلاعات را تضمین می کند

بلاک چین همانطور که از نامش پیداست، زنجیره ای از بلوک های دیجیتال است که حاوی سوابق تراکنش ها است. هر بلوک به تمام بلوک های قبل و بعد از آن متصل است. این کار دستکاری – اعمال نفوذ بلوک های داده دشوار زیرا یک هکر برای جلوگیری از شناسایی باید داده های بلوک مورد نظر و همچنین بلوک های مربوط به آن را تغییر دهد.

سوابق موجود در بلاک چین از طریق رمزنگاری ایمن می شوند. شرکت کنندگان شبکه کلیدهای خصوصی خود را دارند که مختص تراکنش هایی است که انجام می دهند و به عنوان یک امضای دیجیتال شخصی عمل می کنند. اگر هر داده ای تغییر کند، امضای آن نامعتبر می شود و شبکه بلافاصله متوجه می شود که اتفاقی افتاده است.

از آنجایی که بلاک چین در یک موقعیت مرکزی آنها ذخیره نمی شوند، کمتر آسیب پذیر هستند و نمی توان آنها را از یک دستگاه کامپیوتری تغییر داد. برای دسترسی به یک بلاک چین خاص، به عنوان مثال، حمله 51 درصدی و تغییر همزمان تمام داده های بلوک ها، باید مقادیر بسیار زیاد از قدرت محاسباتی امروزه کار می کند هزینه بالا همچنین خواهد داشت در نتیجه بلاک چین ها دارای ویژگی های مطلوبی هستند که ایمن سازی مسدود کردن داده ها کمک می کند.

آیا می توان بلاک چین یک ارز دیجیتال را هک کرد؟

هک بلاک چین

آره! اما این خیلی کار است سخت است و هزینه بر است. معمولاً الگوریتم‌های اجماع و مکانیسم‌های شبکه طوری طراحی می‌شوند که سود کاربران به فعالیت صادقانه آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال در مقاله 5 روش احتمالی هک بیت کوین به طور مفصل به روش های هک بلاک چین بیت کوین پرداخته ایم.

اما باید بدانید که هرچه بلاک چین یک ارز دیجیتال گسترده تر باشد و کاربران بیشتری داشته باشد، هک کردن آن سخت تر و گران تر خواهد بود. حتی اگر زمانی امکان هک بیت کوین وجود داشت، اکنون بسیار بعید است. این تقریباً برای همه بلاک چین ها صدق می کند

بلاک چین، امن ترین فناوری در جهان

همانطور که گفتیم، هیچ چیز در این دنیا 100% ایمن نیست، اما فناوری بلاک چین یکی از امن ترین فناوری ها در جهان است. امنیت بلاک چین به دلیل عدم تمرکز، ویژگی اجماع و رمزگذاری آن به شدت تضمین شده است. هنگامی که این سه ویژگی با هم ترکیب می شوند و در یک فناوری نوظهور به نام بلاک چین استفاده می شوند، برای هکرها و کلاهبرداران دشوارتر می شود.

بلاک چین چقدر امن است؟

تمام تراکنش‌های بلاک چین توسط رمزنگاری ایمن می‌شوند. هر بلوک حاوی یک کلید خصوصی و منحصر به فرد است که می توان آن را با یک کلید عمومی تأیید کرد. این فرآیند امنیت بلاک چین را تضمین می کند.

بلاک چین بیت کوین چقدر امن است؟

بلاک چین برای امضای هش تراکنش های شبکه بیت کوین از داوطلبان کمک می گیرد. این سیستم تراکنش ها را به طور کلی غیرقابل برگشت می کند و امنیت داده های بیت کوین را افزایش می دهد.

امن ترین بلاک چین کدام است؟

بیت کوین یکی از امن ترین ارزهای دیجیتال است. سیستم اثبات کار مورد استفاده در بلاک چین بیت کوین، امنیت تراکنش های شبکه را تضمین می کند.

۲۱

آشنایی با امنیت بلاک چین

مرحله قبل (21/27) گام بعدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا