تعادل در بازار سکه و ارز با حراج شمش طلا| ایجاد بازارهای جدیدی که نقدینگی را از کف بازار جمع می کند

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از رشد هیجانی قیمت در هفته های گذشته و رسیدن به ارقام بالا، مدتی است که طلا و ارز در مسیر نزولی قرار گرفته اند به طوری که 34 میلیون سکه هفته های گذشته با کاهش قیمت در کانال 32 میلیونی قرار دارند. حباب قیمت و دلار آزاد بازار که حدود 60 هزار تومان بود به دلیل نوسانات قیمت اکنون به 54 هزار تومان رسیده است. کاهش قیمتی که در پی اجرای سیاست های اساسی بانک مرکزی رخ داده است، زیرا این بانک توانست با استفاده از ابزارهایی مانند صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ جذاب، مسیر ارز و طلا را به سمت سرمایه گذاران تغییر دهد. این بازار سودآور جدید

تغییر جهت گیری سرمایه گذاران از بازار ارز و طلا به سمت خرید اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود 30 درصد و سررسید یک ساله، به سرعت تاثیر مثبت خود را بر بازار ارز و طلا گذاشت. قیمت این کالاها پس از افزایش قیمت و رشد افزایش یافت. تقاضا در مارپیچ نزولی است و نرخ آنها همچنان در حال کاهش است.

استقبال مردم از ایجاد بازار جدید برای خرید اوراق گواهی سپرده ویژه بانک مرکزی را بر آن داشت تا اعلام کند؛ عرضه و صدور اوراق گواهی سپرده ویژه در این بازار ادامه دارد و به زودی به بانک ها مجوز صدور گواهی سپرده جدید برای تامین مالی پروژه هایی که موجب رشد اقتصادی می شوند داده می شود.

سرمایه گذاران از بازارهای سرمایه گذاری جدید استقبال می کنند

بازاری جذاب، امن و بدون ریسک است که سرمایه گذاران ترجیح می دهند وجوه خود را به چنین بازاری بیاورند و شاید برخی از آنها که به پایان سپرده های خود در بانک ها رسیده بودند، سپرده های خود را از سیستم بانکی خارج کرده و خرید کردند. گواهینامه ها. سپرده اختصاص دادند، چون خرید این اوراق حدود 8 درصد بیشتر از سود بانکی است، از طرفی سرمایه گذاران باید پول را به صورت سپرده به بانک واریز کنند تا بالاترین نرخ سود را دریافت کنند. 22 و نیم درصد با سررسید 3 ساله. هست اما خرید اوراق گواهی سپرده نه تنها سود بیشتری نسبت به سود بانکی دارد بلکه سررسید آن یک ساله است.

استقبال مردم از ایجاد چنین بازار سرمایه گذاری جدیدی باعث شد تا بانک مرکزی اعلام کند; عرضه اوراق گواهی سپرده ویژه در این بازار ادامه دارد و به زودی برای تامین مالی طرح های پیشرانه و تولیدی با بازدهی بالای 80 هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک های منتخب داده شده است که در ادامه منتشر خواهد شد. آینده نزدیک. اقدامی که حاکی از تداوم استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی برای ساماندهی بازار ارز و هدایت نقدینگی به سمت بخش تولید و همچنین سرمایه گذاری در پروژه های با بازدهی بالاست که همواره مورد توجه بوده است.

اقدامات بانک مرکزی با اعمال سیاست هایی مانند صدور گواهی سپرده ویژه و حراج شمش طلا نه تنها از رشد هیجانی قیمت ارز جلوگیری کرده، بلکه بازار طلا و ارز را متعادل کرده است، حراج شمش که هر هفته ادامه دارد و از طرفی گواهی سپرده نیز به زودی منتشر خواهد شد

تعادل در بازار ارز و طلا با حراج شمش و صدور گواهی سپرده

بانک مرکزی علاوه بر ایجاد بازار سرمایه گذاری جدید که البته موقتی است، وارد بازار طلا شده و حراج شمش را در مرکز مبادلات ایران آغاز کرده است، رویکردی که به گفته کارشناسان به تعادل بازار کمک می کند. حراج ها هر هفته ادامه دارد و قرار است حراج استاندارد بعدی شمش طلا یکشنبه 29 بهمن ماه جاری در تالار معاملات طلای مرکز بورس ایران برگزار شود.

در همین رابطه محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با این خبرگزاری. “بازار” می گوید؛ اقدامات بانک مرکزی با اجرای سیاست هایی مانند صدور گواهی سپرده ویژه و حراج شمش طلا نه تنها از رشد هیجانی قیمت ارز جلوگیری کرده، بلکه بازار طلا و ارز را متعادل کرده است.

وی با بیان اینکه طلا مانند سایر کالاها نیست که با افزایش عرضه مانند حراج شمش، قیمت آن کاهش پیدا کند، افزود: همانطور که مشخص است تعیین قیمت طلا به قیمت آناس جهانی و دلار در ایران بستگی دارد. بازار. باعث کاهش قیمت این محصول نمی شود اما با این روش می توان از قاچاق آن جلوگیری کرد و از طرفی مانعی برای واردات و صادرات طلا از کشور خواهد بود.

هدف از حراج شمش طلا افزایش ذخایر این کالا به عنوان پشتوانه بانک مرکزی است، چرا که تجار و صادرکنندگان مجاز به تسویه تعهدات ارزی خود با واردات طلا هستند، بنابراین چنین موضوعی ناشی از عرضه است. شمش در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران معاملات را شفاف می کند

رفع تعهدات ارزی با واردات طلا

این کارشناس بازار طلا هدف از برگزاری مزایده شمش طلا را افزایش ذخایر این کالا به عنوان پشتوانه بانک مرکزی عنوان کرد و اظهار داشت: از آنجایی که تجار و صادرکنندگان اجازه داده اند با واردات طلا تعهدات ارزی خود را تسویه کنند، بنابراین چنین موضوعی دلیل فروش شمش در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران و همچنین ثبت معامله در سامانه معاملات از شفافیت خاصی برخوردار خواهد بود زیرا طبق قانون طلای وارداتی به عنوان گفته شد برای انجام تعهدات ارزی در مرکز مبادلات ارزی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. این فرآیند منجر به شفافیت معامله می شود.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت طلا و سکه طی هفته گذشته ناشی از کاهش نرخ ارز و افت قیمت جهانی طلا بوده که البته حراج شمش طلا نیز تاثیر خود را بر بازار ارز بر جای گذاشته است. تعادل بازار به عنوان مثال، قبل از حراج این کالا، قیمت ارز به شدت افزایش می یافت، اما این حراج ها در کنار جذب نقدینگی از کف بازار با خرید اوراق گواهی سپرده، باعث کاهش قیمت طلا و سکه در نتیجه کاهش قیمت شد. کاهش نرخ ارز
به گفته کشت آرای، از آنجایی که بخشی از سرمایه سرمایه گذاران به سمت چنین بازاری می رود، سطح تقاضا برای خرید ارز در بازار نیز کاهش می یابد و این موضوع می تواند بر کاهش قیمت طلا و سکه نیز تاثیرگذار باشد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار 2 میلیون و 746 هزار تومان و سکه طرح جدید آزادی 32 میلیون و 450 هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا در بازارهای جهانی 1988 دلار است.

سقوط قیمت جهانی به زیر 2000 دلار

بر اساس این گزارش، قیمت هر گرم طلای 18 عیار 2 میلیون و 746 هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 32 میلیون و 450 هزار تومان است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی 18 میلیون و 150 هزار تومان، ربع سکه 11 میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی 5 میلیون و 800 هزار تومان و هر مثقال طلا در بازار داخلی 11 میلیون و 895 هزار تومان ارزش گذاری شده است. علاوه بر این، قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به دلار 1988 رسیده است. به گفته کارشناسان، اکنون بازار طلا و ارز توسط بانک مرکزی مدیریت می شود که با سیاست های صحیح از رشد غیرمنطقی قیمت ها جلوگیری کرده و نقدینگی را به سمت بازارهای رسمی و کم ریسک هدایت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا