چینی ها قفل بازار مسکن را باز می کنند ؟

اتفاق خوبی که ممکن است تا آخر سال رخ دهد، این است که قیمت‌ها همچنان تا آخر سال کاهشی خواهد بود و از سوی دیگر ورود چینی‌ها به صنعت ساخت و ساز و شکست انحصار در این حوزه موضوع مهم فعالیت‌های دولت به‌ویژه در شهرهای جدید است. با این شرایط امید می‌رود قفلی که به بازار مسکن ایران زده شده است باز شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،بازار مسکن سال 1402 را در حالی پشت سر گذاشت که رکود معاملات، اصلی‌ترین مشخصه آن بود. تورم و سیاست‌های انقباضی دولت، اندک مشتریان باقیمانده در بازار مسکن را به بازارهای دیگر هدایت کرد و حالا با وجود کاهش نسبی قیمت مسکن، همچنان توان اقتصادی برای خرید خانه در جامعه وجود ندارد.

اما حالا که سال 1402 به ماه‌ها و روزهای انتهایی خود رسیده برخی کارشناسان معتقدند هیجانات ناشی از نوسان دوباره قیمت دلار و نزدیکی به سال نو ممکن است باعث جنب و جوش کوچکی در بازار شده باشد. در مقابل اما برخی دیگر نیز می‌گویند آنقدر شرایط بغرنج بوده که حتی این عوامل هم نمی‌تواند برای ورود مردم و سرمایه‌گذاران به بازار مسکن جذاب باشد.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن درباره وضعیت کنونی بازار مسکن به «تجارت‌نیوز» گفت: «تقاضای مصرفی بازار مسکن اکنون به صفر رسیده است و مردم دیگر قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، به‌ویژه خانه‌اولی‌ها؛ حتی افرادی که می‌خواهند خانه خود را تبدیل به احسن کنند دچار جاماندگی شده‌اند.»

مصوبات مجلس دچار ضعف کارشناسی و نبود ضمانت‌های اجرایی است

این کارشناس مسکن همچنین در مورد تاثیر سیاست‌های دولت و مصوبات مجلس بر بازار مسکن توضیح داد: «دولت نیز در تلاش است و مجلس نیز به‌دلیل نزدیک بودن انتخابات مصوباتی داشت، اما واقعیت این است که راضی‌کنننده نبود و مصوبات مجلس در خصوص ساماندهی بازار مسکن از جمله قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس عملا به‌دلیل ضعف کارشناسی و نبود ضمانت‌های اجرایی لازم دولت نتوانست عایدی در این بخش داشته باشد. این سیاست‌ها نه‌تنها بازار مسکن را کنترل نکرد بلکه بهانه خوبی برای افزایش قیمت‌ها بود.»

وی افزود: «قانون عرضه و تقاضا در اقتصاد قانونی حتمی‌ست و هر چه قیمت‌ها بالاتر برود قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. بازار مسکن اکنون دچار رهاشدگی و بی‌قانونی است و مجلس یازدهم نیز حتی با عنایت و حمایتی که از آن انجام گرفت نتوانست گرهی از مشکلات بازار مسکن بگشاید و حتی به بحث قیمت‌گذاری نیز نتوانست ورود پیدا کند تا قیمت را کنترل کند.»

وی افزود: «این درحالی‌ست که اگر قیمت مسکن حتی به‌صورت منطقه‌ای مشخص نشود دولت قادر نیست از معادله‌ای یک مجهولی مالیات دریافت کند. اکنون به‌دلیل مشخص نبودن قیمت‌ها دولت نمی‌تواند مالیات‌های مصوب را اخذ کند.»

پیش بینی بازار مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲

گودرزی همچنین چشم‌اندازی از بازار مسکن ترسیم کرد و گفت: «اتفاق خوبی که ممکن است تا آخر سال رخ دهد، این است که قیمت‌ها همچنان تا آخر سال کاهشی خواهد بود و از سوی دیگر ورود چینی‌ها به صنعت ساخت و ساز و شکست انحصار در این حوزه موضوع مهم فعالیت‌های دولت به‌ویژه در شهرهای جدید است. با این شرایط امید می‌رود قفلی که به بازار مسکن ایران زده شده است باز شود.»

باید اشاره داشت که ورود چینی‌ها به بازار ساخت مسکن ایران، حرف و حدیث بسیاری در پی دارد؛ تعداد زیادی از سازندگان و مسئولان در این حوزه معتقد هستند ظرفیت کافی برای ساخت و ساز در کشور وجود دارد و با رکود فعلی استفاده از شرکت‌های خصوصی کشورهای خارجی این عرصه نیمه‌جان را دچار فروپاشی می‌کند!

220

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا