تفاوت بین معاملات نقدی و آتی چیست؟


برای افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند، تفاوت بین نقطه‌ای و آتی باید برای آنها روشن باشد. در واقع، معامله گران صبور بیشتر معمولاً بازار نقدی (نقدی) را برای معامله انتخاب می کنند. در حالی که متخصصانی که در تحلیل تکنیکال مهارت بیشتری دارند، بازار آتی را بهتر می شناسند. در این مقاله از وبلاگ جهان تیتر قصد داریم تفاوت قیمت نقدی و آتی را توضیح دهیم تا بتوانید بازاری را انتخاب کنید که با استراتژی مالی شما سازگاری بیشتری دارد.

به معاملات لحظه ای نگاهی بیندازید

در معاملات نقدی، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را برای تحویل فوری خریداری و می فروشید. به عبارت دیگر، ارزهای دیجیتال به طور مستقیم بین فعالان بازار (خریداران و فروشندگان) منتقل می شوند. در اینجا، شما مالکیت مستقیم ارزهای دیجیتال خریداری شده را دارید و این دارایی در کیف پول صرافی ارز دیجیتال قابل مشاهده است. حتی می توانید آنها را به کیف پول خود منتقل کنید. یکی از تفاوت های نقطه ای و آتی این است ریسک کمتر این بازاری است که باعث شده اکثر معامله گران از مبتدی تا حرفه ای از آن استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه نقطه ای چیست؟

نگاهی به معاملات آتی

قراردادهای آتی به روشی متفاوت معامله می شوند. با خرید ارز در بازار آتی، شما در واقع مالک آن ارز نیستید، بلکه فقط مالک قراردادی هستید که بین شما و صرافی منعقد می شود. تفاوت اصلی بین نقطه ای و آتی مربوط به مالکیت ملک خواهد بود

در واقع با انجام این معامله، بر اساس قراردادی که بسته شده است، متعهد می شوید که دارایی را به قیمت تعیین شده خریداری یا بفروشید. بنابراین، استفاده از اهرم در اینجا رایج است و معامله گران می توانند بسته به دارایی مورد معامله و مبادله، اهرم های 1 تا 120 را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که هر چه اهرم بیشتر باشد، ریسک و سود احتمالی بیشتر می شود.

پیشنهاد مطالعه: آینده چیست؟

تفاوت بین نقطه ای و آتی

نقطه و معاملات آتی در بازار ارزهای دیجیتال

با توجه به تفاوت بین معاملات نقدی و آتی و مزایای هر یک، در زیر به بررسی آنها می پردازیم:

معاملات مصنوعی در مقابل معاملات واقعی

بازارهای نقدی طبق تعریف با معامله یک دارایی واقعی سروکار دارند، در حالی که قراردادهای آتی یک قرارداد یا در واقع یک تعهد ترکیبی بین دو طرف هستند. اگر قراردادهای آتی معمولی را تا انقضا نگه دارید، اغلب مجبور خواهید بود دارایی اصلی واقعی را بخرید یا بفروشید، در حالی که برخی از آنها به صورت نقدی بر اساس قیمت دارایی در سررسید تسویه می شوند. با این حال، مبادلات دائمی یک پیشنهاد محبوب در صرافی‌های غیرمتمرکز، ارزهای رمزپایه هستند که مشتقات مشابه قراردادهای آتی را ارائه می‌کنند، با این تفاوت که هرگز منقضی نمی‌شوند.

امکان استفاده از بازار دو طرفه در مقابل امکان سرمایه گذاری بلند مدت

خرید و فروش در بازار آتی

اگر ارزهای دیجیتال را در بازار نقدی نگه دارید، ممکن است ارزش سرمایه شما در طول زمان افزایش یابد. بنابراین، بازار نقدی امکان نگهداری دارایی های بلندمدت را فراهم می کند و برای سرمایه گذاران بلندمدت مناسب است. از سوی دیگر، معاملات آتی به شما این امکان را می دهد که از حرکت های کوتاه مدت قیمت در هر جهت سود ببرید. حتی اگر ارزش بیت کوین پایین بیاید، می توانید در روند نزولی معامله کنید و از افت قیمت سود ببرید. این یکی دیگر از تفاوت‌های نقطه‌ای و آتی است.

نقدینگی بازار آتی و کمک به قیمت گذاری دارایی

با میلیاردها دلار حجم معاملات ماهانه، بازارهای آتی کریپتو نقدینگی عمیقی را فراهم می کنند. به عنوان مثال، بازار آتی بیت کوین دارای گردش مالی متوسط ​​ماهانه 2 میلیارد دلار است که از حجم معاملات در بازار نقد بیت کوین پیشی می گیرد. نقدینگی بالای بازار آتی به کشف قیمت واقعی کمک می کند و این امر بر معاملات بازار نقدی نیز تأثیر می گذارد.

تفاوت بین معاملات نقدی و آتی در قیمت دارایی

قیمت ارزهای دیجیتال مانند هر دارایی دیگری توسط خریداران و فروشندگان از طریق فرآیند عرضه و تقاضا تعیین می شود. ارزش بازار لحظه ای عددی است که بر تمام معاملات در بازار آن حاکم است. از سوی دیگر، قیمت بازار قراردادهای آتی بر اساس ارزش دارایی در بازار نقدی به اضافه حق بیمه آتی است. حق بیمه آینده می تواند مثبت یا منفی باشد. حق بیمه مثبت نشان می دهد که قیمت بازار آتی بالاتر از نقطه ای است. برعکس، یک حق بیمه منفی نشان می دهد که ارزش قراردادهای آتی کمتر از وجه نقد است. تغییرات در عرضه و تقاضا ممکن است باعث نوسانات حق بیمه در آینده شود.

امکان چند برابر شدن سرمایه در بازار آتی

همانطور که می دانید یکی از تفاوت های اسپات و آتی امکان استفاده از اهرم در بازار آتی است. اهرم باعث می شود این معاملات سرمایه بسیار کارآمدی داشته باشند. با این قرارداد، می توانید یک موقعیت معاملاتی به ارزش یک بیت کوین با کسری از قیمت واقعی آن باز کنید. از سوی دیگر، معاملات نقدی اهرمی ارائه نمی دهد. به عنوان مثال، برای خرید یک بیت کوین در بازار نقدی، به هزاران دلار نیاز دارید. با فرض اینکه فقط 10000 دلار در دسترس دارید، فقط می توانید 10000 دلار بیت کوین بخرید. اما در بازار آتی با استفاده از اهرم، می توانید سرمایه خود را با قیمت یک بیت کوین افزایش دهید.

ریسک بیشتر با سود بیشتر

ریسک و سود در معاملات آتی

وضعیت معاملات در بازار نقدی کاملا مشخص است. شما یک دارایی را می‌خرید و زمانی که به هدف قیمتی رسیدید، آن را با سود می‌فروشید. وقتی قیمت کاهش می یابد، دارایی را با ضرر می فروشید که معمولاً خسارت زیادی به اصل سرمایه وارد نمی کند.

اما داستان در بازار آتی کاملا متفاوت است. فرض کنید یک موقعیت معاملاتی در این بازار باز کرده اید. در صورت افزایش قیمت، مانند بازار نقدی، البته با سود بیشتری موقعیت را می بندید. اما وقتی قیمت پایین بیاید ضرر بیشتری خواهید داشت. اگر بیت کوین را با 10 اهرم معامله کرده باشید، با 5 درصد افت قیمت، معامله را با 50 درصد زیان ترک خواهید کرد. اما با کاهش 10 درصدی قیمت، به اصطلاح با ضرر 100 درصدی از معامله خارج می شوید. مایع کردن میگویند. یعنی تمام سرمایه خود را به صرافی اهدا می کنید.

اگرچه بازار آتی مزایای بیشتری برای ارائه دارد، اما خطرات بسیار بیشتری را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

نگاهی به معاملات تعهدی Valex

با وجود مزایایی که دارد، معاملات آتی می تواند مدیریت ریسک را دشوار کرده و به دلیل اهرم بالا باعث زیان های سنگین شود. بازار معاملات تعهدی فولکس برای سهولت مدیریت ریسک و جلوگیری از ضررهای احتمالی، تنها 3 برابر اهرم برای کاربران در دو جهت خرید و فروش در نظر گرفته شده است. این بازار از 9 ارز دیجیتال از انجام معاملات تعهدی پشتیبانی می کند. کاربران بازار نقطه ای را تا ابزارهای پیشرفته دوست دارند تعیین حد سود و زیان دسترسی داشته باشند و به راحتی می توانند استراتژی های معاملاتی خود را پیاده سازی کنند.

قراردادهای تعهدی در والاکس 3 روز تاریخ انقضا و در پایان این زمان، این معاملات به طور خودکار سررسید و بسته می شوند. علاوه بر این، در حال حاضر بازار تعهدی از حجم معاملات خوبی برخوردار است.

بازار نقدی بهتر است یا آتی؟

پاسخ به این سوال کاملاً به معامله گر بستگی دارد. در واقع برای انتخاب بهترین استراتژی، عوامل زیادی مانند دانش و آگاهی فرد از بازار، توانایی تحمل ریسک، دیدگاه بلندمدت یا کوتاه مدت به تجارت و ویژگی های اخلاقی وجود دارد. در واقع با تمام تفاوت‌های نقطه‌ای و آتی، حضور هر دو در دنیای کریپتو ضروری است، زیرا هر کدام مزایای خاص خود را دارند و بخشی از ایرادات بازار را برطرف می‌کنند. اما به طور کلی بازار نقدی ریسک کمتر با سود کم و بازار آتی سود بالا با ریسک بالا را به معامله گران ارائه می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا