مقابله کشاورزان قمی با سرمای زمستان| دانش بنیان ها به کمک می آیند

هیفا پردل; بازار: کشاورزی در ایران اسلامی به دلیل شرایط خاص و کاهش بارندگی بسیار مشکل است و از سوی دیگر بیشترین قسمت کشور ما را مناطق خشک و بیابانی تشکیل می دهد. کشاورزان و تولیدکنندگان در استان کوچکی مانند قم با کمبود منابع آبی، شوری آب و آب و هوای بسیار خشن و خشک، سخت کار می کنند، اما توانسته اند تا حدودی به امنیت غذایی کمک کنند.

بر اساس آمار و آنچه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرده است، ایران یکی از هفت تولیدکننده مهم محصولات کشاورزی در جهان است و با وجود شرایط سخت در بخش کشاورزی، کشورمان رتبه اول را دارد. رتبه دهم در 22 محصول استفاده از فناوری های روز و استفاده از شرکت های دانش بنیان یا به عبارتی محصولات کشاورزی دانش بنیان به جای کشاورزی سنتی برای ارتقای این جایگاه.

کاهش آب های زیرزمینی

شرایط خاص و اقلیمی کشور به ویژه در استانی مانند قم باعث کاهش سطح آب زیرزمینی شده است که در سال های اخیر تشدید شده و در کنار کاهش کیفیت این منابع تاثیرات منفی بر سطح آب داشته است. تولید، هزینه و درآمد کشاورزان و اولین گام در بکارگیری طرح‌های تحقیقاتی، تقویت زیرساخت ایستگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌عنوان ارتباط بدنه پژوهشی و بخش کشاورزی حائز اهمیت است.

اگر در بهمن ماه هوا سردتر شود محصولات کشاورزی از بین می رود

اخیراً تحقیقات زیادی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم برای اصلاح الگوی کشت، بهره وری بهینه باغات پسته، استفاده از ضایعات پوست پسته برای تولید خوراک دام و مدیریت مصرف آب با استفاده از گیاهان کم آب انجام شده است. . یکی از استان های پیشرو در زمینه دانش بنیان محصولات کشاورزی است.

با توجه به پیش بینی سرمای بسیار شدید که می تواند خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی قم وارد کند، مرکز تحقیقات کشاورزی استان توانسته است کارشناسان خود را به مزارع مختلف اعزام کند و با هشدارهای به موقع کشاورزان را برای این شرایط آماده کند.

خبرنگار بازار به منظور بررسی کاربردی بودن تحقیقات و تحقیقات در حوزه کشاورزی و تأثیر آن با «مسعود ترابی» رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم گفت‌وگویی انجام داده است. به شرح زیر است:

مقابله با سرمای زمستان کشاورزان قمی پایگاه های دانش به کمک می آیند

* اهمیت تحقیق و آموزش در کشاورزی را به اختصار توضیح دهید

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در سه معاونت تحقیقات، آموزش و منابع طبیعی و همچنین دانش بنیان محصولات کشاورزی فعالیت های خوبی داشته است. در حوزه تحقیقاتی و تحقیقاتی با توجه به چالش ها و نیازها و همچنین مشکلات کشاورزی استان طی جلساتی که با سازمان جهاد کشاورزی داریم نیازسنجی و محدودیت های تولید را بررسی می کنیم.

تحقیقات ما هم ملی و هم سفارشی است. 45 طرح پژوهشی داشتیم که بیش از 10 طرح آن به بهره برداری رسید و یک درصد از بودجه از محل بودجه تملک دستگاه های اجرایی تخصیص یافت و در کمیته تحقیقات استانداری قم در حال پیگیری است.

مهمترین بخش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم، پایگاه علمی است

به عنوان مثال سال گذشته طرح پژوهشی را اجرا کردیم که جزو طرح تملک دستگاه های اجرایی است. این طرح برای بررسی سازگاری گیاهان دارویی در سطح استان اجرا شد که با توجه به کم آبی استان به صورت مجموعه تهیه شده و در حال بررسی است. از یک طرف طرح اصلاح الگوی کشت در استان را انتخاب و اجرا کردیم. استان قم در این زمینه جایگاه خوبی دارد.

طرح دیگر استفاده از ضایعات پوست پسته برای خوراک دام است. 14 هکتار پسته در استان داریم که سالانه 20 هزار تن ضایعات دارد. با استفاده از طرح نرخ ارز بسیار بالایی را شاهد خواهیم بود و می توانیم مشکل تامین نهاده ها و خوراک دام را حل کنیم.

* در مورد دیگر طرح های این مرکز توضیح دهید

امسال در دو موضوع استفاده از پساب فاضلاب برای توسعه گونه های مقاوم به خشکسالی در منابع طبیعی کار می کنیم چرا که مسئله مهم استان بحث ریزگردها و ریزگردها است و اگر حمایت شود می توانیم صرفه جویی کنیم. قم از پدیده گرد و غبار با استفاده از فاضلاب. .

از دیگر طرح های سفارشی این نهاد، طرح افزایش بهره وری و بهره وری باغات پسته است که از دستورات سازمان جهاد کشاورزی بوده و می تواند به کاهش تنش خشکی و شوری و بهبود تغذیه باغات پسته کمک کند. همچنین هر ساله در حال بررسی طرح های مختلف در زمینه تغذیه، گیاهان دارویی، دام و طیور و … در این مرکز هستیم.

مقابله با سرمای زمستان کشاورزان قمی پایگاه های دانش به کمک می آیند

* آیا برای ترویج تولیدات کشاورزی در حوزه آموزشی وارد شده اید؟

رسالت اصلی ما آموزش کشاورزی است و متولی آموزش هستیم. ما آموزش های رسمی داریم که در دانشکده های کشاورزی انجام می شود. ما به عنوان متخصص وارد شدیم و با توجه به اینکه همه دروس توسط اساتید ویژه ما تدریس می شود، 800 دانشجوی متخصص کشاورزی داریم که بخش تخصصی آموزش را هدایت می کنند.

دو هنرستان ویژه دخترانه و پسرانه داریم. هنرستان پویا دخترانه شهدای کشاورزی منطقه پردیسان با 100 دانش آموز که در زمینه پرورش گل و گیاه زینتی فعالیت دارد. تمامی عوامل و امور آموزشی بر عهده مرکز ما است که با هدف تربیت کشاورزان متخصص تاسیس شده است. هنرستان دیگر، کانون پسران شهدای کشاورزی جعفریه است که 100 دانش آموز در رشته گیاهان گلخانه ای و گلخانه ای دارد.

علاوه بر این، به کارگران جهاد کشاورزی، سربازان و حتی بزرگسالانی که نتوانستند ادامه تحصیل دهند اما علاقه مند به کار کشاورزی و دوره های عمومی در جاهای دیگر هستند، آموزش های تخصصی کشاورزی ارائه می دهیم. در زندان ها هم آموزش های تخصصی کشاورزی داریم.


* در حوزه دانش بنیان فعالیتی دارید؟

مهمترین بخش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم حوزه دانش بنیان است که باید محصولات کشاورزی را به سمت دانش بنیان شدن سوق دهد که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و امری مهم و جدی خواهد بود. مسئوليت. ما یکی از استان های پیشرو در این زمینه هستیم، زیرا هم مرکز رشد کشاورزی داریم و هم تفاهم نامه دهکده فناورانه و کشاورزی.

بر اساس پیش بینی ها سرمای شدیدی در پیش است که می تواند به مزارع غلات و دانه های روغنی کلزا آسیب برساند.

مرکز رشد کار خود را در سال 2015 آغاز کرد و در سال گذشته 120 درصد افزایش یافته است، یعنی به 26 شرکت فناوری افزایش یافته است. ما تسهیلات و فضا را برای تحقیقات به سمت محصولات و محصولات کشاورزی در عرض 3 سال فراهم می کنیم. چندین شرکت متقاضی داریم که در حال ثبت نام و شروع فعالیت هستند.

در کنار این مرکز رشد از جمله استان هایی بودیم که توانستیم تفاهم نامه دهکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی را امضا کنیم اما به دلیل بی توجهی و عدم حمایت وزارت علوم مجوز نهایی صادر نشد. . یک و نیم میلیارد اعتبار به این روستا اختصاص یافت و فضای فیزیکی آن نیز تخصیص یافت و قرار است تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی داده شود اما هنوز وزارت علوم حمایتی نکرده است.

ما شرکت های خوبی در استان قم داریم، شرکت هایی که در سطح ملی حرفی برای گفتن دارند، مثلاً شرکت تولید کننده حباب های نانو که جزو بهترین هاست و جواب گرفته و وارد حوزه گلخانه و تصفیه فاضلاب شده است، حتی داریم. با استفاده از بیوراکتورها برای ساخت پروتئین وارد می شود. .

مقابله با سرمای زمستان کشاورزان قمی پایگاه های دانش به کمک می آیند

* با توجه به سردی پیش رو و خساراتی که ممکن است به بخش کشاورزی استان وارد شود، چه اقداماتی انجام داده اید؟

بر اساس پیش بینی ها سرمای شدیدی در پیش است که می تواند به مزارع غلات و دانه های روغنی کلزا آسیب برساند. اگر در بهمن ماه سرما بیشتر شود محصولات از بین می رود و از بین می رود. اگر سرما نرسد، فصل رویش پیش رفته و طبق برنامه سال های گذشته کشاورزان معمولاً چاه را خاموش می کنند و آبیاری و کوددهی را متوقف می کنند.

در حالی که گیاه رشد کرده و هم به آب و هم به کود نیاز دارد، تفاهم نامه و کمیته ای با معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد تشکیل دادیم و به صورت روزانه تیم های کارشناسی مرکز اجرای تحقیقات و ترویج از سرکش بازدید می کنند. مزارع بر اساس شرایط نسخه های داده برای کاهش میزان خسارت. هیچ استانی در این زمینه ورود نکرده است. ما وارد همه مزارع شدیم و اخطار و پیامک دادیم تا کشاورزان بدانند که امسال شرایط آب و هوایی متفاوت است.

* با وجود این همه تحقیقات چرا عملاً در عرصه های کشاورزی نمی توان به آن دست زد؟

با توجه به اینکه کشاورزان بیشتر در زمینه کشاورزی سنتی فعال هستند و برخی از آنها تحصیلات عالی ندارند، به سادگی طرح های کشاورزی را نمی پذیرند و به سادگی این طرح را در عمل نمی پذیرند، نه به این دلیل که ترویج انجام نشده است. یک کار خوب، عدم استقبال و اینکه کشاورزان انتظار کود دارند و سهم عادلانه ای از جهاد کشاورزی دارند.

به طور کلی تیم های موفق در مرکز کشاورزی تحقیقات کشاورزی هستند. ما پروژه های زیادی را در عمل اجرا کردیم. در زمینه کاهش مصرف آب، الگوی کشت و توسعه باغات پسته را اصلاح کردیم که نتیجه آن قابل تامل و اجراست و همچنین طرح ساماندهی شترهای دو کوهانه با هدف هدایت جمعیت دامی را داشتیم. استان نسبت به شرایط خشک قم مقاومت بیشتری داشته باشد.

استان قم بالاترین جمعیت شتر دو کوهانه را در کشور دارد و لازم است مسئولان و استانداری اعتبارات خوبی را در اختیار ما بگذارند تا با پرورش و ایجاد جمعیت مختلط تعداد این نوع شترها را افزایش دهیم. بر اقتصاد عشایری استان نیز تأثیر دارد زیرا در این زمینه فعال هستند.

لازم به ذکر است که استفاده از فناوری و استفاده از طرح های علمی در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که بارها سفارش شده است. در بخش کشاورزی، تحقیقات با هدف تولید دانش و یافته‌های پژوهشی برای کاربرد زمینه‌های تولید کشاورزی می‌تواند کشور را در برخی محصولات کشاورزی خودکفا کند و اجرای آن امنیت غذایی کشور را دوچندان کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا