تفاوت پیلاتس و تی آر ایکس


پیلاتس و تی آر ایکس دو ورزش بسیار محبوب هستند که برای حفظ تناسب اندام و سلامتی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ورزش ها ویژگی های خاص خود را دارند و شامل تمرینات زیادی می شوند. هر دو ورزش با هدف افزایش قدرت بدن، بهبود ثبات و انعطاف پذیری و مواردی از این دست انجام می شود.

اما برای رسیدن به این اهداف از روش های مختلفی استفاده می کنند. اگر برای انتخاب یکی از این ورزش ها دچار سردرگمی شده اید، بهتر است این مقاله از مجله تخصصی جهان تیتر را تا انتها بخوانید. زیرا در ادامه قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم تفاوت پیلاتس و تی آر ایکس بیایید توضیح دهیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پیلاتس چیست؟

پیلاتس یکی از ورزش های محبوب است که هدف آن تقویت عضلات مرکزی بدن و بهبود انعطاف پذیری آن است. تمرینات پیلاتس در افزایش تعادل و حفظ وضعیت بدن تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل برای همه افراد ورزش مناسبی هستند. یکی از مهمترین مزایای این ورزش ایجاد ارتباط بین ذهن و بدن است.

یعنی با تمرکز بر حرکات بدن و تنفس کنترل شده می توانید ارتباط عمیقی بین ذهن و بدن ایجاد کنید. این ورزش مخصوصا برای افرادی که محدودیت های جسمانی دارند مناسب است. این ورزش توسط شخصی به نام “جوزف پیلاتس” در اوایل قرن بیستم اختراع شد. هدف این فرد بهبود آمادگی جسمانی و توانبخشی بود. جالب اینجاست که جوزف پیلاتس این ورزش را برای بهبود فعالیت بدنی رقصندگان ابداع کرد.

تی آر ایکس چیست؟

تی آر ایکس چیست؟
تی آر ایکس چیست؟

ورزش (TRX) مخفف عبارت Total Resistance Exercise است. این ورزش شامل تمریناتی است که به صورت معلق و با استفاده از نیروی گرانش زمین انجام می شود. از این تمرینات می توان برای بهبود تعادل و انعطاف پذیری بدن استفاده کرد. این حرکات چربی های اضافی بدن را می شکنند و تاثیر زیادی در کاهش وزن دارند. TRX توسط رندی هتریک در دهه 1990 اختراع شد. او سابق نیروی دریایی ایالات متحده SEAL بود.

هتریک ابتدا از چند ابزار ساده برای طراحی تجهیزات TRX استفاده کرد. سپس با استفاده از این تجهیزات ساده توانست اندام خود را متناسب نگه دارد. در سال 2001 ارتش را ترک کرد. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در سال 2005 تصمیم گرفت باشگاه TRX خود را راه اندازی کند.این باشگاه در سانفرانسیسکو راه اندازی شد و به سرعت مورد توجه مردم آمریکای شمالی و سایر کشورهای جهان قرار گرفت.

  • تمرینات تی آر ایکس چگونه انجام می شود؟

تمرینات تی آر ایکس شامل مجموعه ای از تمرینات با وزن بدن است که قدرت و ثبات مرکزی بدن را بهبود می بخشد. این حرکات ورزشی باعث افزایش حجم توده عضلانی شده و به بهبود استقامت بدن کمک می کند. توجه داشته باشید که TRX یک ورزش سرعتی نیست.

فواید پیلاتس

این ورزش فواید زیادی دارد و برای افراد تناسب اندام مناسب است. در اینجا برخی از مهمترین فواید پیلاتس آورده شده است:

  1. بهبود انعطاف بدن
  2. دامنه حرکت را افزایش دهید
  3. اصلاح ساختار بدن
  4. کاهش درد مفاصل
  5. افزایش ظرفیت تنفس
  6. از آسیب دیدن خودداری کنید

تمرینات پیلاتس باعث کاهش درد کمر و بهبود وضعیت بدن می شود. به همین دلیل برای افرادی که از مشکلات جسمی شدید رنج می برند مناسب هستند. با استفاده از این تمرینات می توانید قدرت مرکزی بدن خود را افزایش دهید یا درد مفاصل را کاهش دهید. یکی از مهمترین فواید تمرینات پیلاتس این است که گودی کمر را از بین می برد و استرس روحی را از بین می برد. طبق مطالعات انجام شده، در هر 10 دقیقه تمرین پیلاتس، حدود 60 کالری تجزیه می شود.

مزایای TRX

این ورزش فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، به بهبود انعطاف و قدرت بدن کمک می کند، همچنین تعادل بدن را حفظ می کند. اگر به دنبال یک تمرین منحصر به فرد و جذاب برای بهبود تناسب اندام خود هستید، تی آر ایکس انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این تمرینات عضلات مرکزی را تقویت می کند.

انسان برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه به یک هسته قوی نیاز دارد. بنابراین می توانید با کمک این تمرینات عملکرد روزانه یا عملکرد ورزشی بهتری داشته باشید. برخی از مهمترین آنها مزایای TRX برای زنان و مردان شامل موارد زیر است:

  1. بهبود انعطاف بدن
  2. دامنه حرکت را افزایش دهید
  3. تمرین کامل بدن
  4. اصلاح عدم تعادل عضلات
  5. افزایش قدرت، استقامت
  6. افزایش هماهنگی عصبی عضلانی

معایب تی آر ایکس و پیلاتس

معایب تی آر ایکس و پیلاتس
معایب تی آر ایکس و پیلاتس

هر کدام از ورزش هایی که به شما معرفی می شوند، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از مهمترین معایب TRX و پیلاتس عبارتند از:

از مهمترین معایب ورزش تی آر ایکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یکی از مهمترین معایب این ورزش نیاز به تجهیزات پیشرفته است. اول از همه باید تمرینات تعلیق را یاد گرفت و تجهیزاتی مانند طناب و سایر وسایل ورزشی را خریداری کرد. برخی از این تجهیزات گران هستند و به فضای قابل توجهی نیاز دارند. به همین دلیل برای افرادی که فضای محدودی دارند یا می خواهند در خانه ورزش کنند مناسب نخواهند بود.
  2. تمرینات تی آر ایکس به سطح بالایی از تناسب اندام و تعادل نیاز دارد. به همین دلیل برای افراد دارای محدودیت های جسمانی توصیه نمی شود. زیرا در این صورت انجام برخی تمرینات بسیار چالش برانگیز خواهد بود.
  3. خطر آسیب های فیزیکی در تمرینات تی آر ایکس بسیار زیاد است. اگر هر یک از تمرینات به اشتباه انجام شود، احتمال آسیب به ستون فقرات و سایر قسمت های بدن وجود دارد.

برخی از مهمترین معایب پیلاتس عبارتند از:

  1. این تمرین به آرامی بر تناسب اندام و بهبود قدرت بدنی تاثیر می گذارد. بنابراین اگر به دنبال یک ورزش شدید با اثرات سریع هستید، پیلاتس گزینه خوبی برای شما نیست.
  2. بیشتر تمرینات پیلاتس نیازی به تجهیزات ورزشی ندارند و به راحتی می توان آنها را در داخل خانه انجام داد. اما تعداد محدودی از آنها نیاز به وسایل ورزشی دارند. برخی از این تجهیزات گران هستند.
  3. پیلاتس به طور خاص برای افزایش حجم توده عضلانی بدن طراحی نشده است. بلکه با هدف افزایش انعطاف پذیری، قدرت و بهبود وضعیت بدن اختراع شد. ورزشکارانی که به بدن عضلانی علاقه دارند می توانند ورزش های دیگری را انتخاب کنند.

کدام ورزش بهتر است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد مطرح می شود این است که کدام ورزش بهتر است؟ پاسخ به این سوال چندان آسان نیست. زیرا ابتدا باید وضعیت جسمانی و علایق شما بررسی شود. قبل از انتخاب بین پیلاتس و تی آر ایکس، باید به اهداف، تناسب اندام و ترجیحات شخصی خود نگاه کنید.

اگر هدف اصلی شما بهبود وضعیت بدنی، انعطاف پذیری و قدرت است، پیلاتس گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر به دنبال تمرینی چالش برانگیز با افزایش قدرت و افزایش حجم توده عضلانی هستید، ورزش تی آر ایکس انتخاب مناسب تری است. البته تی آر ایکس برای افزایش تعادل و انعطاف بدن نیز مناسب است.

کدام ورزش برای کاهش وزن مناسب است؟

سوال مهم این است که کدام ورزش برای کاهش وزن مناسب است، هر دو ورزش می توانند تا حدودی در کاهش وزن و شکستن چربی های اضافی بدن موثر باشند. اما مهم ترین نکته در انتخاب یک زمین ورزشی علاقه است. چون هم پیلاتس و هم تی آر ایکس برای افراد لاغرآر و چربی مناسب است. بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می برید و می توانید به طور مداوم به آن پایبند باشید.

زیرا مهمترین مسئله در کاهش وزن، ثبات و ثبات است. اگر انجام یک ورزش برایتان سخت است یا تمایلی به آن ندارید، پیشنهاد می کنیم ورزش دیگری را انتخاب کنید. علاوه بر این، توجه داشته باشید که فعالیت های بدنی به تنهایی در کاهش وزن موثر نیستند. همچنین باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنید.

آیا خطر آسیب بیشتر پیلاتس است یا تی آر ایکس؟

خطر آسیب مهمترین تفاوت بین پیلاتس و TRX است. به عنوان ورزش ایمن شناخته می شود. هر کسی با هر سطح آمادگی جسمانی می تواند پیلاتس انجام دهد. البته قبل از انجام این تمرینات بهتر است با مربیان ورزشی مشورت کنید. میزان آسیب هر ورزش به شرح زیر است:

  • میزان آسیب دیدگی پیلاتس

اگرچه تمرینات پیلاتس ساده به نظر می رسند، اما باعث بهبود قدرت مرکزی بدن می شوند و بسیار موثر هستند. حرکات پیلاتس تنها زمانی به بدن آسیب می رساند که فشار زیادی به عضلات وارد شود. بنابراین اگر تحت نظر مربی باشید، امکان آسیب دیدگی وجود ندارد. احتمال آسیب در این ورزش به عواملی مانند مهارت مربی و وضعیت جسمانی فرد بستگی دارد.

  • میزان آسیب TRX

TRX یک ورزش تقریباً چالش برانگیز است. به همین دلیل احتمال آسیب های فیزیکی در TRX بیشتر از پیلاتس است. در این تمرینات فشار بیشتری به ستون فقرات یا مفاصل وارد می شود.

در نتیجه ممکن است در این نواحی احساس درد کنید. به همین دلیل توصیه می کنیم که حرکات TRX را خودسرانه انجام ندهید. زیرا مهمترین تفاوت پیلاتس و تی آر ایکس در شدت ورزش است. افرادی که توانایی بدنی بالایی ندارند یا بدن میانی ضعیفی دارند بهتر است پیلاتس را انتخاب کنند.

پیلاتس قد را افزایش می دهد یا تی آر ایکس؟

خوشبختانه هر دو روش برای افزایش قد مناسب هستند. البته افزایش قد به معنای بهبود و اصلاح ساختار بدن است. زیرا پس از پایان بلوغ صفحات رشد بسته می شود و امکان افزایش طول استخوان ها وجود نخواهد داشت. اما با اصلاح بدن مانند اصلاح انحنای ستون فقرات می توان قد را افزایش داد. توجه داشته باشید که پیلاتس و تی آر ایکس تاثیر مستقیمی در افزایش قد ندارند. بلکه بر شکل و ساختار استخوان ها یا ماهیچه ها تاثیر می گذارند. تمرینات پیلاتس در بهبود فرم بدن تاثیر بسزایی دارد.

حرف آخر در مورد تفاوت پیلاتس و TRX

در این مقاله تفاوت پیلاتس و تی آر ایکس به طور کامل توضیح داده شد. پیلاتس شامل یک سری تمرینات است که باعث افزایش قدرت بدن و بهبود انعطاف پذیری می شود. این تمرینات به طور مستقیم بر روی هسته بدن تمرکز می کنند. بیشتر تمرینات پیلاتس نیازی به تجهیزات ورزشی ندارند و در داخل خانه انجام می شوند.

اما برخی از آنها نیاز به تجهیزات ورزشی دارند. از طرفی TRX ورزشی است که با استفاده از جاذبه و وزن بدن انجام می شود. در این ورزش طناب از سقف آویزان می شود. تعدادی تجهیزات ورزشی به این طناب متصل است که به بهبود حرکات ورزشی کمک می کند. هر کدام از ورزش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و به شکل خاصی روی بدن تاثیر می گذارند.

به همین دلیل، انتخاب بهترین ورزش بسیار دشوار است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت پیلاتس و تی آر ایکس پیشنهاد می کنیم با مربیان ورزشی جهان تیتر مشورت کنید. مربیان این گروه ابتدا وضعیت جسمانی شما را بررسی می کنند. سپس بهترین ورزش را به شما پیشنهاد می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا