کاهش 16.3 درصدی تورم از فروردین تا آبان 1402

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به روند نزولی ۱۶.۶ درصدی نرخ رشد نقدینگی در ۲۶ ماه گذشته از کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم در مدت فروردین تا آبان ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش جهان تیتر؛ محمد شیرجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی، با اشاره به آثار مثبت اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، از ‌کاهش ۱۶.۶ درصدی در رشد نقدینگی و ۱۶.۳ درصدی در تورم امسال خبر داد.

‌وی با اشاره به روند نزولی ۱۶.۶ درصدی نرخ رشد نقدینگی در ۲۶ ماه گذشته از کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم طی مدت فروردین تا آبان ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرد: شاخص نرخ رشد نقدینگی که در مهر ۱۴۰۰ حدود ۴۲.۸ درصد بود در آبان‌ماه امسال به ۲۶.۲ درصد کاهش یافت که این روند مثبت در کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم از فروردین تا آبان ماه امسال قابل مشاهده است.

روز ۲۱ آذر بود که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، ‌از کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۲ درصد در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

به گفته فرزین، ‌تحولات پولی در سال ۱۴۰۲ به این صورت بود که ما با یک جهش بیش از حد در نرخ ارز مواجه شدیم و بانک مرکزی اگرچه از ابتدای سال گذشته تلاش کرد نرخ رشد نقدینگی را از ۴۰ درصد در ابتدای سال گذشته به حدود ۳۰ درصد برساند و در پایان سال توانست رشد این متغیر را به ۳۱.۳ درصد برساند اما چون نرخ ارز افزایش بیش از اندازه داشت خودش یکی از عواملی بود که منجر به افزایش نقدینگی شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند نزولی رشد نقدینگی و پایه پولی گفت: در فروردین امسال رشد پایه پولی به ۴۵.۲ و نرخ رشد نقدینگی به ۳۳.۱ درصد رسیده بود اما با استفاده از ابزارهای سیاست پولی توانستیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم به‌نحوی که در ابتدای سال اعلام کردیم نرخ رشد نقدینگی را تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش می‌دهیم و سیاست‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که به این نرخ برسیم.

وی ادامه داد: در شهریور ماه موفق شدیم رشد نقدینگی را به زیر نرخ ۲۷ درصد برسانیم و در آبان ماه این نرخ به ۲۶.۲ رسیده است.

فرزین گفت: ما در ماه‌های آخر سال نرخ رشد نقدینگی را آرام‌تر کنترل می‌کنیم تا به بخش های واقعی اقتصاد آسیبی نرسد و تا پایان سال این نرخ به ۲۵ درصد خواهد رسید، این سیاست که منجر به کاهش تورم می‌شود خودش منجر به جلوگیری از افزایش ناترازی بانک‌ها نیز خواهد شد.

‌به ‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی‌ در بلندمدت بین رشد نقدینگی و پایه پولی ارتباط وجود دارد اما در کوتاه‌مدت هیچ ارتباطی بین این دو نرخ وجود ندارد، نرخ رشد پایه پولی در ابتدای سال جاری ۴۵.۲ درصد بود در در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه به ۳۸.۵ درصد رسیده است و اطمینان داشته باشید تا پایان سال نرخ رشد پایه پولی به زیر ۳۰ درصد کاهش می‌دهیم و به نرخ رشد پایه پولی را به نرخ رشد نقدینگی نزدیک می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا