پشت صحنه نحوه فروش لباس برندهای داخلی

قیمت شلوار جین مردانه برندهای معروف ایرانی حداقل 800 تا 900 هزار تومان است و اکثر برندها به راحتی روی شلوار جین خود برچسب قیمتی بالای یک میلیون می گذارند. برندهایی مانند بادی اسپینر نیز مجموعه جدید خود را با شلوار جین دو میلیون و 489 هزار تومانی روانه فروشگاه ها کرده اند.

به گزارش جهان تیتر؛ قیمت پوشاک در فروشگاه های متعلق به برندهای ایرانی مدام مرزها و محدودیت های جدیدی را فتح می کند، اما اخبار صنعت پوشاک به اعداد و ارقام عجیب درباره واردات غیرقانونی پوشاک محدود می شود.

حجم قاچاق پوشاک به ایران از 3.2 میلیارد دلار به 1.5 میلیارد دلار کاهش یافته است. این روایت رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که اواخر مهرماه امسال در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام شد. یکی دو روز پیش یکی از فعالان صنفی در حوزه پوشاک با خبرگزاری ها صحبت کرد و مدعی شد که بر اساس برآوردهای او میزان قاچاق پوشاک در ایران به 3.5 میلیارد دلار می رسد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مرجع رسیدگی به تخلفات در حوزه قاچاق می شناسیم. نهادی رسمی و قانونی که بعید است از کسی تعارف کند و به دنبال تساهل باشد، اما منشأ آمارهای ترسناک قاچاق پوشاک که مدام در رسانه ها منعکس می شود، مسئولان و اعضای یک اتحادیه تولیدی هستند; کسانی که طبیعتا وظایف دیگری دارند. اگر ماجرا را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم، قطعا به نکات شگفت انگیزتری خواهیم رسید.
ممنوعیت واردات پوشاک خارجی در سال ۲۰۱۸ اجرایی شد و از آن زمان تاکنون، حداقل به صورت رسمی، بازار پوشاک منحصراً در اختیار برندهای ایرانی است. بازرسی و جمع آوری پوشاک قاچاق به صورت دوره ای انجام شد و لیست برندهای پوشاک قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه شد.

فهرست برندهای پوشاک قاچاق به تنهایی ابهامات زیادی دارد. به عنوان مثال نام برندهای معروفی مانند آدیداس، نایک، کانورس، ریباک و … در آن ذکر شده است که تقریباً هیچگاه نمایندگی رسمی در ایران نداشتند. عدم قطعیت بعدی که احتمالا مهم ترین علامت سوال را برای خریداران لباس ایجاد می کند، حضور برندهای Ecco and Sketchers، New Balance و GEOX در لیست است. هر چهار برند تولید کننده کفش هستند و قبل از سال 2017 شعبه های زیادی در کشور داشتند. یکی دو سال از آنها خبری نبود تا اینکه دوباره در پاساژهای معروف و بزرگ بالای شهر ظاهرشان را دیدیم. با این تفاوت که هم اکنون تابلوی جدیدی بر در و دیوار فروشگاه به چشم می خورد و روی آن نوشته شده است: «با افتخار ساخت ایران». مسئولان و دست اندرکاران فروشگاه نیز مدعی هستند در فرآیندی که هنوز به طور کامل مشخص نشده از برند مادر نمایندگی داشته اند و با واردات پوشاک، آن را بر اساس الگوی لباس اصلی در کشور تولید می کنند.

فروشگاه های LC Waikiki، Mango، Eschers، ZARA و … که قبلا به برندهای خارجی معروف بودند همچنان در همین وضعیت هستند. اگر این برندها ایرانی شده اند چرا نام آنها در لیست پوشاک غیرمجاز است و اگر ایرانی هستند روش قیمت گذاری آنها کمی عجیب نیست؟ مثلا در فروشگاه GEOX می توانید کفش های 10 میلیون تومانی پیدا کنید.

ما برندهای پوشاک لوکسی مانند دیور، باربری، دولچه گابانا، فندی، جورجیو آرمانی، ماسیمو دوتی، لویی ویتون، پرادا و ورساچه را در فهرست به اصطلاح «مارک‌های خارجی قاچاق» می‌بینیم، اما می‌دانیم که تقریباً همه محصولات با استفاده از چنین برندهایی تجاری، نه اصلی و تولیدکنندگان کوچک داخلی از این علائم در محصولات خود استفاده می کنند. سوال اینجاست که آیا بازرسان و مجریان طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در حین گشت زنی در بازار با دمپایی پلاستیکی یا دمپایی با برند لویی ویتون مواجه می شوند؟

برند جین جوتی عجیب ترین نام در فهرست اولیه برندهای پوشاک قاچاق بود و اگرچه در نسخه های بعدی حذف شد، اما هنوز برخی از جنبه های مبهم خود را حفظ کرده است. Joti Jeans برندی است که در فروشگاه های Jean West به وفور یافت می شود اما نام Jean West که به عنوان یک برند استرالیایی معرفی می شود درج نشده است. همچنین در شرایطی که نمی دانیم جلیقه جین چگونه پس از ممنوعیت واردات پوشاک همچنان پررنگ بوده و به فروش محصولات خود ادامه خواهد داد؟ محصولات جین الان ایرانی است یا قاچاق؟

لیست برندهای پوشاک قاچاق و تمامی ابهامات آن با همکاری و مشارکت اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تهیه شده است. یک تشکل صنفی که در بازار پوشاک ذی نفع محسوب می شود و پس از ممنوعیت واردات پوشاک و کسب بازار انحصاری ظاهرا همچنان شاکی و ناراضی است.

قیمت لباس در فروشگاه برندهای ایرانی

به گفته منابع رسمی و مراجع قانونی، قاچاق پوشاک کاهش یافته و به یک میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است، اما انجمن تولیدکنندگان پوشاک تاکید دارد که میزان آن بین سه تا پنج میلیارد دلار است. در بهترین حالت، آنها احتمالاً اغراق می کنند، اگرچه می توان برداشت های دیگری نیز کرد.

قاچاق پوشاک و ارائه آمار اغراق آمیز در مورد آن را شاید بتوان سرپوشی بر عملکرد تولیدکنندگان پوشاک ایرانی دانست. برندهای پوشاک ایرانی حداقل پنج سال است که بازار پوشاک را در انحصار خود در آورده اند و نباید کسب و کارشان بد باشد. حداقل ظاهر نشان می دهد که فروشگاه های متعلق به برندهای پوشاک ایرانی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در حال گسترش هستند.

فروشگاه های بزرگ و شیک که پیش از این تنها توسط فروشندگان محصولات آدیداس یا بنتون اداره می شد، اکنون میزبان برندهای پوشاک ایرانی هستند. تولیدکنندگان پوشاک ایرانی وب سایت رسمی خود را دارند و حداقل سه سایت فروش آنلاین پوشاک با یکدیگر رقابت می کنند. بجز رونق چه چیز دیگری می تواند گسترش و گسترش تجارت تولید و فروش پوشاک در ایران را توجیه کند؟

لیست برندهای پوشاک قاچاق و پیگیری عرضه محصولات تقلبی قطعا برای مردم عادی مفید است اما در کنار همه این مسائل نباید از موجود مرموز و زشتی که تنها مانده و کل بازار را تحت تاثیر قرار می دهد غافل شد. اگر اخیراً به چند فروشگاه سر زده اید و در مورد قیمت لباس سوال کرده اید، قطعاً می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم.

قیمت شلوار جین مردانه تولیدی برندهای معروف ایرانی در اواسط پاییز امسال حداقل 800 تا 900 هزار تومان است و اکثر برندها روی شلوار جین مردانه تولیدی خود برچسب قیمتی بیش از یک میلیون می گذارند. برندهایی مانند بادی اسپینر نیز مجموعه جدید خود را با شلوار جین دو میلیون و 489 هزار تومانی روانه فروشگاه ها کرده اند که پس از اعمال 30 درصد تخفیف معمول، می توان آن را با قیمت یک میلیون و 743 هزار تومان خریداری کرد.

قیمت نیم بوت مردانه در فروشگاه های برند ایرانی از دو میلیون تومان است و تنها در صورت تخفیف می توانید آن را با قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان خریداری کنید. قیمت بوت مردانه برند پاما که به واسطه تبلیغات تلویزیونی آن شهرت زیادی پیدا کرده است، اکنون به حداقل یک میلیون و 230 هزار تومان می رسد. همین برند چکمه دو میلیون و 600 هزار تومان می فروشد.

قیمت کت مردانه با قابلیت محافظت واقعی در برابر گرما در فروشگاه برندهای معروف ایرانی از دو تا سه میلیون تومان شروع می شود و نمونه های تخفیف دار آن را می توان با قیمت 1.5 میلیون تومان خریداری کرد. برخی از نمونه های پرفروش 3.5 میلیونی به فروش می رسند اما قیمت کاپشن مردانه پیر کاردین ممکن است به 11.8 میلیون تومان برسد. جوتی جین کاپشن 11 میلیون و 999 هزار تومانی خود را با 9 میلیون و 999 هزار تومان تخفیف عرضه می کند. قیمت ژاکت ساده بافت مردانه Jotti Jeans در فروشگاه Jeans West به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

قیمت پوشاک ایرانی چند روز پیش سوژه انتقاد کاربران توییتر شد. یکی از آنها نوشته بود من واقعا مدل قیمت گذاری تولیدکنندگان پوشاک در ایران را نمی فهمم. با این قیمت هایی که اخیرا دیدیم اگر از ترکیه سفارش بدید با توجه به اینکه قیمت لیر خیلی حساب شده و هزینه ارسال هم بهش اضافه میشه از ایران ارزان تر میشه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا