عوامل مرگ و میرهای پس از زایمان قابل پیشگیری است

رکنا: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ٩٠ درصد عوامل مرگ و میر پس از زایمان مادران بویژه در ۴۲ روز اول پس از زایمان قابل پیشگیری است، گفت: به عبارتی کاهش مرگ و میر مادران نشان از حصول دستاوردهای نظام سلامت در زمینه اجماع، تکمیل و توسعه مراقبت‌های دوران بارداری در سیستم بهداشتی کشور است.

عوامل مرگ و میرهای پس از زایمان قابل پیشگیری است

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا زالی در دوازدهمین سمینار سلامت مادر، جنین و نوزاد اشاره به اینکه اساتید دانشگاه افتخارات سترگی را در حوزه حفظ و ارتقای سلامت مادر، جنین و نوزاد در کشور کسب کرده‌اند، عنوان کرد: سه عنصر انسانی فاخر یعنی مادر جنین و نوزاد بن‌مایه این سمینار هستند و برگزاری دوازدهمین سمینار مرهون تلاش سال‌های متمادی و استمرار و ممارست اساتید برای ارتقای دانش و سطح مهارت حفظ سلامت این سه عنصر خطیر است.

وی ادامه داد: امروزه موضوع مهمی در مباحث سازه‌های روانشناختی نوین و پارادایم‌های جدید تحت عنوان دلبستگی ایمن بیان می‌شود. 

به گفته رییس دانشگاه، بر اساس نتایج مطالعات در مواردی که با شکل‌های دلبستگی ایمن روبه‌رو هستیم آینده فیزیکی و روانشناختی همراه با دستاوردهای اجتماعی به میزان بیشتری حاصل می‌شود.

زالی افزود: جای تعجب نیست در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دوران بارداری برای مادران کلاس‌های تمرین مبتنی بر اعتماد به نفس ارتقا یافته برگزار می‌کنند تا توان مادر را در افزایش دلبستگی ایمن تقویت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در زندگی جنین مراقبت ویژه از مادران است، تصریح کرد: مراقبت از مادر باید از یک سال پیش از تصمیم برای بارداری آغاز شود. از آنجایی که تمام نیازهای بیولوژیک در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند مادران باید در شرایطی به استقبال بارداری بروند که از نظر روانشناختی و فیزیکی وضعیت مطلوبی داشته باشند.

به گفته وی کمبود میکرو المنت‌ها، ریز مغذی‌ها، پروتئین‌ها، آهن، کلسیم، روی و ید باید مورد توجه قرار گیرد، از طرفی ۸۰ درصد بیماری‌هایی که به عنوان ناهنجاری‌های جنینی یا از بدوتولد شناخته می‌شود به دلیل شرایط تحمیلی غیر فیزیولوژیک مادر در دوران بارداری شکل می‌گیرد؛ از همین رو مراقبت‌های دوران بارداری که اصل استراتژیک برای کاهش مرگ و میر مادران و ارتقای سلامت جنین و نوزاد محسوب می‌شود جایگاه بسیار مهمی دارد.

زالی اظهار کرد: حداقل موضوعی که در شرایط متعارف نیاز است چهار بار ویزیت در طول دوران بارداری در مجموعه استاندارد بهداشتی است که باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد.

به گفته وی، این مراقبت‌ها صرفاً مراقبت فیزیکی و بیولوژیک نیست بلکه نگاه متمرکز سایکو سوشیال در کنار نگاه‌های بیولوژیک نیز لازم است.

زالی عنوان کرد: نظام ارائه خدمات ادغام یافته سیستم‌های بهداشتی و اصول مراقبت‌های اولیه حضور بهورزها و نظام پیوسته ارائه خدمات به گونه‌ای است که در حوزه مرگ و میر مادران و نوزادان نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری را در کشور تجربه می‌کنیم. همچنین در منطقه مدیترانه شرقی در پنج سال گذشته به طور همگن کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و کودکان بین یک تا ۵۹ ماه را شاهد بودیم که این دستاورد مطلوب منطقه‌ای است.

او از کسب رنک‌های قابل دفاع جهانی در کاهش مرگ و میر کودکان توسط کشورهایی همچون ایران، عربستان، عمان و لبنان خبر داد.

زالی ادامه داد: علی رغم نبود آمار و ارقام دقیق، در استان تهران شاخص مرگ و میر نوزادان به رقم ۸.۹ کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: آمار تعهد به شیردهی تا ۱۱ ماهگی در کشور ۴۷.۷ درصد است، اما در تهران این آمار ۵۲.۵ درصد گزارش می‌شود.

زالی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت کودکان نیز عنوان کرد: با یک نظام مراقبتی خوب می‌توان مرگ و میر را تا حد زیادی کاهش داد. مادر عنصر مهم مهرورزانه در اجتماع است و حمایت از مادر باردار، جنین و نوزاد و کودکان حرکت درخور توجه و همکاری در تمام بدنه نظام سلامت محسوب می‌شود.

دکتر سید علیرضا مرندی متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان از آمریکا و رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز در این سمینار سلامت جسم را فقط یکی از ابعاد سلامت اعلام کرد و گفت: سلامت روان مادر و پدر روی سلامت معنوی و اجتماعی نوزاد تاثیر مستقیم دارد.

وی در ادامه افزود: رژیم غذایی نیز بسیار اهمیت دارد و تغذیه حلال و طیب برای حفظ و ارتقای سلامت معنوی نوزاد نیاز است، باید به میزان نمک، شکر و چربی‌ها در مواد غذایی توجه کرد و مصرف پروتئین، سبزیجات، میوه ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها به ویژه برای مادر در دوران شیردهی را در سبد غذایی قرار داد.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با اشاره به نقش عوامل اجتماعی زندگی، شخصی و شغلی مادر در تامین و حفظ سلامت معنوی و سلامت فیزیکی نوزاد، تصریح کرد: رژیم غذایی فعالیت بدنی پرهیز از دخانیات و الکل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر روی سلامت معنوی جسمی و روانی تمامی انسان‌ها به ویژه مادران که گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، تاثیر مستقیم دارد.

مرندی با بیان اهمیت حفظ تماس پوستی مادر با نوزاد، تصریح کرد: حتی اگر نوزاد نارس هم به دنیا بیاید با نوازش مادر پزشک و پرستار ارتباط برقرار می‌کند و این ارتباط مطلوب و امن تاثیر مستقیم روی تحریک حواس و در نتیجه سلول‌های عصبی دارد هرچه این تحریکات بیشتر باشد سیناپس‌های مغز کاملاً به هم متصل می‌شوند و نوزاد در آینده از هوش لازم شخصیتی کلامی و فکری برخوردار خواهد بود.

وی در ادامه ضمن بیان اهمیت تغذیه با شیر مادر، گفت: اگر شیردهی طی ۲۴ ساعت اول زندگی نوزاد آغاز شود، مرگ و میر در نوزادان به میزان ۱۶.۵درصد و اگر از ساعت اول آغاز شود به میزان ۲۳.۵درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان با اشاره به اینکه مادر باردار و شیرده باید به تغذیه خود اهمیت دهد و ورزش سنگین نکند، عنوان کرد: به خاطر داشته باشید نوزاد از ثانیه نخست به دنیا آمدن می‌آموزد بنابراین بازی کردن قصه گفتن و کتاب خواندن برای نوزادان از اهمیت ویژه‌ای در رشد فکری و ذهنی آنها برخوردار است.

منبع: رکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا